بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان

  • خانه
  • /
  • service
  • /
  • بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان

لزوم بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان

با توجه به افزایش روز افزون بهای انرژی و آلودگی بی حد انواع انرژی های فسیلی که امروزه یک خطر جدی برای محیط زیست می باشد. لزوم صرفه جویی در مصرف انرژی و تفکر در بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان را مهم تر از گذشته جلوه می کند لذا در یک ساختمان یا یک سازه باید طوری طراحی شود که مصرف انرژی در آن کاهش یابد.

بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان با تنظیم اتوماسیون ساختمان ها (BAS)

اگر کسی از گرم شدن یا سرد شدن زیاد ساختمان توسط سیستم اتوماسیون ساختمان (BAS) شکایتی نکند شاید این گونه لحاظ شود که سیستم به خوبی کار می کند، در حالی که ممکن است چنین نباشد.
با نگرشی دقیق به (BAS) می توان به برداشت و درک بهتری در خصوص چگونگی بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان، مشکلات و عوامل بازدارنده این صرفه جویی و نیز نحوه تنظیم BAS به منظور حداقل مصرف انرژی دست یافت.

عوامل بهینه سازی مصرف انرژی ساختمان در(BAS)

شناسایی مشکلات سیستم گرمایش و سیستم تهویه مطبوع اگر به درستی تنظیم شده باشد باید بتواند حدود 30% مصرف انرژی سیستم را کاهش دهد. بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان نتیجه تدابیری است که به منظور حفظ انرژی در BAS گرفته شده است و عبارتند از:

  • روشن و خاموش کردن زمانبندی شده
  • روشن و خاموش کردن بهینه
  • کنترل صرفه گر
  • تنظیم سطح گرم و سرد
  • کنترل حجم هوای متغیر
  • انتخاب سرد کننده
  • تنظیم دماهای آب سرد، کندانسور، آب گرم
  • محدود کردن تقاضا
  • کنترل زمانبندی شده دستگاه ها
بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان
بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان
بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان
بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان
بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان

اولویتها و راهکارهای  بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان

در این ساختمان ها سیستم های هوشمند به یک نیاز تبدیل شده و تقریبا یکی از ضروریات ساختمان تبدیل شده بطوریکه مشتریان این واحدها سیستم خانه هوشمند را از سازنده درخواست می کنند و اگر ساختمانی سیستم هوشمند نداشته باشد به سختی فروش خواهد رفت به همین دلیل سازنده این ساختمان ها باید حتما از سیستم های هوشمند استفاده کنند و اولویت های زیر را دارند :

1-ظاهر محصول

در این ساختمان ها ظاهر و لوکس بودن محصول مهمترین اولویت هاست چرا که باید نظر مشتریان خاص این واحدها را به خود جلب کند باید علاوه بر جذابیت محصول و رنگبندی محصولات با دکوراسیون واحد به گونه ای انتخاب شود که سیستم هوشمند بر روی دیوار خودنمایی کند همچنین در ساختار سیستم های هوشمند از متریال درجه 1 استفاده شود برای مثال شیشه ، فلز و یا ترکیب شیشه و فلز.

پس اولین اولویت برای این دسته از مشتریان هوشمند سازی نیز ظاهر و لوکس بودن تجهیزات خانه هوشمند می باشد که به صورت کامل در جلسات هوشمند سازی آن ها را توجیه میکینم.

2-امکانات خاص و جدید

از دیگر اولویت های مهم برای سیستم های هوشمند این ساختمان ها امکانات آنهاست چرا که سازندگان این واحدها علاقه دارند امکانات جدید و بیشتری را نسبت به ساختمان های مشابه دیگر برای مشتریان ارائه کنند هر چند که گاها بیشتر این امکانات ممکن است بکار نیاید ولی بحث چشم و هم چشمی و حسادت باعث می شود که به دنبال امکانات بیشتر و عجیب تر باشند.

البته برخی از امکانات بسیار مفید هستند و می توانند نظر مشتری را نسبت به یک واحد به کلی تغییر دهد و یا اگر بین دو واحد مختلف مردد هستند امکانات هوشمند یک واحد باعث شود مشتری همین واحد را انتخاب کند .

3-ارزش افزوده در بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان

هماهنند آن گروه مشتریان قبلی ،این دسته از مشتریان نیز دغدغه ی ارزش سرمایه گذاری خود را دارند ولی جای هیچ نگرانی نیست چون گروه مشاوران هوشمند سازی در اصفهان به صورت کامل همه ی دغدغه های شما را برطرف میکنند.

از دید سازنده های این ساختمان ها ارزش آفرینی محصول هوشمند برای ساختمان اهمیت زیادی دارد و می توانند با انتخاب محصول مناسب ساختمان خود را از نظر امکانات و ظاهر لوکس به رتبه بالایی برسانند و باعث افزایش قیمت فروش واحد و در نتیجه باعث سود آوری شوند این محصول در واقع باید از نظر ظاهر و امکانات ارزش بالاتری نسبت به قیمت پرداخت شده داشته باشد .

4-قیمت بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان

از دیگر اولویت های مهم در انتخاب سیستم خانه هوشمند از نظر این دسته از سازندگان قیمت محصول مورد نظر است که نباید از حد مورد نظر آنها فراتر برود و البته سیستم خانه هوشمند برای این ساختمان ها قیمت بالاتری دارند چرا که هم سیستم خانه هوشمند ذاتا یک سیتم گران قیمت است هم این گونه ساختمان ها دارای متراژ های زیاد با تجهیزات زیادی هستند که هوشمند کردن آنها هزینه را بالا می برد .
پس باید سیستمی با قیمت معقول و متناسب با پروژه انتخاب نمود .در مشاوره هوشمند سازی بهترین پکیج به شما ارائه میشود.

5-کیفیت محصول

این دست از سازنده ها سعی دارند که ساختمان های مارک دار بسازند و خود را به نام یک سازنده ساختمان های لوکس مطرح کنند پس به همین دلیل دوست ندارند از محصولات با کیفیت و با برندهای شناخته شده استفاده کنند تا مشتریان بیشتر وبهتری بدست آورند و این مشتریان سازنده را به دیگران معرفی کنند .

6-خدمات و گارانتی محصول

سازندگان واحدهای لوکس عقیده دارند مشتریان واحدهای آنها افراد خاص و پر مشغله ای هستند و دوست دارند از محصولی برای واحد آنها استفاده کنند که خدمات عالی و پر سرعتی را ارائه کنند که مالکان از نظر خدمات و گارانتی محصول دغدغه ای نداشته باشند با خیال آسوده به کارهای روزمره خود برسند همین نکات ریز است که باعث می شود یک سازنده در نظر مشتریان خوب جلوه کند تا به قول معروف بسازند از !!!
اولویت های دیگری نیز وجود دارد که از درجه اهمیت پایین تری برخوردارند مانند نحوه اجرا و راه اندازی عملکرد و کارکرد با سیستم و ….

نتیجه گیری :

برای این دسته از مخاطبان سیستم های خانه هوشمند پیشنهاد می شود از سیستم های شناخته شده و برند مطرح و با کیفیت قابل قبول استفاده شود و حتما از تجهیزات نوع لوکس و شیک استفاده شود و اگر قیمت از حد مورد نظر فراتر رفت می توان برخی امکانات را فقط در حد پیش بینی برای آینده در نظر گرفت و آنرا به عهده خریدار واحد گذاشت برای مثال می توان سیستم روشنایی ، سرمایش گرمایش را بصورت کامل اجرا کرد و برای پرده برقی و صوت فقط پیش بینی تجهیزات اماده شود و فقط کلید پرده استفاده شود و موتور و ریل پرده را بر عهده خریدار واحد بگذارند .

اهمیت  بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان

این دسته از مخاطبان به دلیل اینکه ساختمان را جهت استفاده شخصی می سازند و سعی می کنند از بهترین محصولات استفاده کنند چرا که خودشان قرار است از محصولات استفاده کنند اگر از محصول بی کیفیت یا بدی استفاده کنند در زمان زندگی در ساختمان با مشکل مواجه می شودن و دچار دردسرهایی زیادی می شوند به همین دلیل باید بهترین محصول را با کیفیت بالا و روابط کاربری مناسب انتخاب کنند این دسته از افراد اولویت های متفاوتی با دیگر دسته ها دارند .

گروه مهندسین خانه هوشمند کیانیک ،مشاوره هوشمند سازی ساختمان در تهران در کنار این دسته افراد نیز هست تا بهترین انتخاب را براساس بودجه ی خود داشته باشند.

1- کیفیت محصولات هوشمند سازی کیانیک

اولین و مهمترین اولویت برای این دسته از افراد کیفیت محصول مورد نظر است که باید در بالاترین حد باشد که دچار خرابی یا دردسر نشود حتی در مواردی کارفرما حاضر است امکانات کمتری داشته باشد ولی همان ولی همان امکانات در حد 100 در صد جوابگو باشد به اینکه یک محصول امکانات زیادی را به صورت نصفه کاره ارائه کند و برخی امکانات آن کار نکند .
پس این دسته به دنبال محصولی هستند که چندین سال بدون دردسر برایتان کار کند و دچار مشکل نشود .

2- خدمات و گارانتی ساختمان هوشمند کیانیک

اولویت بعدی برای انتخاب محصول هوشمند خدماتی است که شرکت ارائه دهنده محصولات هوشمند به شما می دهد و باید این خدمات در بالاترین حد خود باشد چرا که این افراد دوست دارند وقتی با مشکل یا موردی مواجه می شوند در هر ساعت از شبانه روز با شرکت مطرح کنند و مشکل آنها در کوتاه ترین زمان برطرف شود نه اینکه چند روز معطل بر طرف شدن یک مشکل شوند .

همچنین با توجه به اینکه مبلغ بالایی را برای هوشمند سازی هزینه کرده اند دوست دارند مدت زیادی را از خدمات و گارانتی طلایی و رایگان بهره ببرند پس باید با شرکت های مطرحی کار کنند که خدمات و گارانتی آنها شناخته شده باشد دقت کنید که خدمات را فقط با تحقیق از مشتریان قبلی می توان فهمید نه حرف ها و تعریف های خود شرکت

3- امکانات محصول

اولویت مهم دیگر برای مالکان این ساختمان ها امکانات جالب ولی کاربردی خانه هوشمند است آنها دوست دارند محصول استفاده شده زندگی را برای آنها راحت تر کند وخیلی از کارها را توسط سیستم هوشمند انجام دهند مثلا کسی که یک پروژه دوبلکس را برای استفاده خود می سازد دوست دارد وقتی شب موقع خواب به طبقه بالا می رود و همان موقع متوجه می شود چراغ ها یا سیستم های سرمایش گرمایش طبقه پایین روشن مانده مجبور نباشد به طبقه پایین برگردد بلکه با استفاده از تلفن همراه خود طبقه پایین را کنترل کند این یکی از امکانات ساده سیستم خانه هوشمند است .

4- ظاهر محصول

اینکه محصول مورد نظر ظاهر لوکس و مدرنی داشته باشد نیز یکی از اولویت های مهم است و باید به واحد و به دکوراسیون منزل تحولی بدهد برای اینکار باید از محصولاتی شیک و خاص با متریال عالی مانند شیشه ، فلز و سنگ استفاده نمود تا بر روی دیوار خود نمایی کنند و همچنین جا نمایی آنها را به گونه ای انجام دهند تا در اولین نگاه مشخص باشند و خود نمایی کنند تا چشم مهمانان را به خود جلب کنند حتی برخی از محصولات باید ظاهر نا متعارف و عجیب داشته باشند تا مهمانان در مورد محصول سوال بپرسند .

5- رابط کاربردی ونحوه استفاده

چون خود شخص قرار است از این محصول استفاده کند پس باید نحوه استفاده از سیستم نیز برای شخص ساده باشد و به گونه ای باشد که براحتی و هر شخصی با هر سن و سالی بتواند با سیستم کار کند چرا که برخی سیستم ها هستند که با وجود ظاهر و کیفیت خوب پیچیدگی زیادی برای استفاده دارند و باید شخص کاربر آموزش دیده و یک فرد سالمند که در منزل ساکن است براحتی نمی توانند چراغ های اتاق را روشن کند و با مشکل مواجه می شود پس سادگی در کاربری سیستم یکی از اولویت های مهم سیستم هوشمند است .

6- قیمت هوشمند سازی ساختمان

از اولویت های آخر برای این دسته از افراد قیمت تمام شده محصول است چرا که کیفیت و کارایی محصول نسبت به قیمت ارجحیت دارد البته هستند کارفرمایانی که بخاطر کم شدن هزینه ها محصول ارزان قیمت را استفاده می کنند و دچار مشکلات متعددی می شوند ولی برای آن دسته افراد که کیفیت را فدایی قیمت نمی کنند هم قیمت تا حدودی مهم است و باید از حد مجاز افراد نیز بالاتر نرود این افراد اولویت های دیگری نیز دارند که از اهمیت بسیار کمتری برخوردارند و در این مقاله جایی ندارند .

نتیجه گیری :

برای این افراد باید محصولی را در نظر گرفت که از نظر کارایی و کیفیت در بالاترین حد باشد و خدمات و امکانات را در حدی به آنها ارائه کرد که شخص در راحتی و آسایش مطلق باشد و از نظر کیفیت محصول اطمینان خاطر داشته باشد .
همچنین امکانات مد نظر این افراد را فهمید و فقط در همان حد امکانات ارائه نمود و سیستم را زیاد پیچیده نکرد و رابط کاربری را به گونه ای که هم جوانان و هم سالمندان بتوانند از امکانات سیستم استفاده کنند تحویل داد.

بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان