هوشمندسازی مدارس

هوشمندسازی مدارس

هوشمندسازی مدارس را می‌توان نوعی طرح ریزی نیازهای یک مرکز آموزشی تعریف کرد که باعث افزایش طرح‌های مثبت و نبوغ افزایی در دانش آموزان می‌شود.

در سراسر دنیا، هوشمندسازی مدارس به نحو گسترده ای ایجاد شده است که کیفیت و نوع آن، مد نظر مدیران مدرسه ها قرار گرفته است.
کارآمد بودن سیستم ها و استفاده درست همه ی افراد مدرسه، شامل همکاران آموزشی و اداری،
اولیا و دانش آموزان از نکات مهم هوشمندسازی مدارس نوین می‌باشد.
معیار مهم انتخاب مدرسه، بر روی کیفیت و کارآمد بودن مدرسه است.
نگاه رقابتی که بین مدارس غیرانتفاعی برای ارتقای کمی و کیفی فعالیت هایشان رخ داده است،
باعث شده تا در چند سال اخیر انتظار اولیا نسبت به آموزش فرزندانشان افزایش یابد و از این رو اولیا به دنبال بهترین گزینه برای انتخاب مدرسه هستند.

مدرسه برتر با معیارهای مختلفی ارزیابی می‌گردد که باید به دو نکته توجه نماییم:

  • اول اینکه این معیارها معمولا توسط جامعه مخاطبشان یعنی اولیا و دانش آموزان تعیین می گردد.
    دوم اینکه معیارهای یک مدرسه برتر از نگاه اولیا و دانش آموزان در چند سال اخیر به شدت تغییر کرده است.

اگر بخواهیم به هوشمندسازی مدارس نگاه دیگری داشته باشیم بهتر است این نکته را متذکر شویم که مدارس پیشرو دنیا آموخته اند که ثبات یک مجموعه در تغییر آن می‌باشد.
اگر طرح آموزشی دارند باید هر ساله آن را ارتقا، تغییر و حتی در زمانی بسته به شرایط، آن را حذف نمایند.
حتی اگر یک فعالیت را سال های متوالی انجام دهند، آن فعالیت دچار فرسودگی می شود،حتی معلمانی که آن طرح را اجرا می کنند، از اجرای ایده های نوین و خلاقیت باز می مانند.
تصور کنید معلمی که سالها یک درس خاص را تدریس می کند، تبحر در تدریس آن به حدی بالا می رود که می توان گفت در سالیان زیادی بهترین نوع تدریس را انجام می دهد.
اما بعد از اینکه، انگیزه ی خود را بدلیل سن یا بروز نکردن روش های تدریس و اطلاعات از دست می دهد دچار فرسودگی خواهد شد.
بدلیل این است مدارسی با سابقه ی درخشان که تنها با محوریت معلمین مطرح، معروف شده بودند،
اما بعد از سالها بدلیل تکیه بر همان معلمان دچار فرسودگی شدند.
معلمین برتری که روزی نقطه ی قوت مجموعه بودند، حالا جز نقطه ی ضعف مجموعه خواهند شد.
اگر آن مدرسه هر سال خود را بروز می کرد،از تکنولوژی های به روز و ساده ی امروزی غافل نمی ماند.
قطع به یقین نه تنها معلمین مجموعه از از راحتی و تکنولوژی به روز بهره می بردند و هم با سقوط مجموعه مواجه نمی شد.

روند هوشمندسازی مدارس

در سال ۱۳۷۹ مدارس و مجموعه های آموزشی از لحاظ کیفی و آموزش ارتقا یافته و مجموعه شرکت های مهندسی دانش بنیان رها به این امر بسیار کمک کرده است.
با ورود این مجموعه از شرکت ها فضا برای رقابتی شدن آموزش و پرورش ایجاد شد به نوعی که مدارس سعی بر این داشتند که خود را همیشه بروز نگه دارند و برای رقابت در جهت جذب دانش آموز و کسب رضایت از اولی، اقدام به پیشبرد کیفی آموزش نموده اند.
از نظر دنیای امروزی مدرسه برتر یک جریان می باشد که به صورت مداوم بر اساس نوآوری و تکنولوژی در حال تغییر است.

لازم به ذکر است تمامی مدارس موجه کشور تحت نظر یک گروه رهبری قوی اداره می گردد که سیاست های اتخاذ شده توسط آن ها، جهت دهی مشخصی در وضعیت آینده مدرسه و دانش آموزان را رقم خواهد زد.

مدیران برتر مدارس، سیستمی را انتخاب می‌نمایند که فعالیت ها را دقیق، سریع و بهبود بخشد.

مدیران مدارس باید به این نکته توجه داشته باشند که در صورت هوشمندسازی مدارس، اگر سیستم مناسبی را انتخاب ننمایند، علاوه بر اینکه مدرسه شان، هوشمند نخواهد شد، بلکه سیستم سنتی آنها نیز نسبت به گذشته ضعیف تر خواهد شد.
به طور واضح اگر انتخاب نادرستی داشته باشند، علاوه بر بدست نیاوردن چیزی، آنچه را که داشته اند نیز از دست خواهند داد.
موسسان و مدیران مدارس و مجموعه های آموزشی همیشه به این توجه می‌نمایند که بهترین عملکرد را برای مدرسه ایجاد نمایند.
برای رسیدن به این هدف باید از مشاورین خبره در زمینه هوشمندسازی که به مدرسه داری هم به طور کامل آگاه هستند، استفاده نمایند.

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی یکی از دغدغه های آموزش و پرورش کشور ایران، ایجاد بستری مناسب جهت ایجاد محیط آموزشی و
یادگیری هوشمند مطابق با فناوری های روز دنیا برای تربیت دانش آموزان در مدارس که خانه دوم بچه ها است، می باشد.

در واقع هوشمندسازی مدارس یکی از دستاوردهای مهم در روند برنامه های آموزش و پرورش است که فواید و نتایج خوبی را به همراه دارد و تحولی نوین در امر آموزش همراه با تجارب واقعی محیط زندگی دانش آموزان و فردای آنها خواهد بود.

مسلم است که لازمه ی تمامی مدارس کشور حداقال رایانه و استفاده از تکنولوژی ساده ست که دانش آموزان و معلمان و حتی کادر اداری می بایست به آن مجهز باشند.
می توان خیلی ساده بیان کرد که یک مدرسه استاندارد در واقع مدرسه ای است که کنترل و مدیریت آن مبتنی بر فناوری اطلاعات کامپیوتر و شبکه انجام می گیرد که در جهت فرآیند یادگیری و بهبود مدیریت به صورت سیستمی نظام یافته سازمان دهی می شود تا کادر اموزشی و اداری مجموعه و دانش آموزان را برای عصر اطلاعات آماده سازد.

اهداف مدارس در هوشمند سازی

از مهم ترین اهداف مدارس می توان به رشد همه جانبه دانش آموزان (ذهنی، جسمی، عاطفی و روانی)، ارتقاء توانایی ها و قابلیت های فردی، تربیت نیروی انسانی متفکر و آشنا به فن آوری اشاره کرد.
تبدیل مدارس سنتی به مدارس هوشمند آن را به یک سازمان یادگیری پیشرفته برای دانش آموزان،معلمان و کادر اداری و اموزشی خواهد کرد و این روند عالی می تواند به ارتقای سطع علمی کشور در آینده منجر شود که به هیچ عنوان نباید از آن غافل بود.
چرا که بستر پیشرفت و توسعه و رشد یک کشور را کودکان، نوجوانان آن کشور محیا می کنند. و این واقعیت امر از دید هیچ ارگان در کشور پنهان نیست و همگان بر این امر بسیار مهم واقف هستند و ارگان تاثیر گزار اموزش و پرورش تمام تلاش خود را برای به جامه عمل پوشاندن این امر می کند.

چیزی که مسلم است در ایران هوشمندسازی مدارس از سیاستگذاری تا عمل مقداری زمان بر است.
با این حال قابل ذکر است طی کردن این مسیر هر روزه رو به پیشرفت است و طی کردن آن هر ساله با سرعت بیشتری انجام می شود.

عوامل ساختاری لازم بر تحقق امر هوشمندسازی مدارس بسته به تعداد رایانه در مدرسه، تعداد و نوع نرم افزارهای موجود و میزان استفاده، سواد رایانه ای معلم و دروسی که بیشتر در آنها از رایانه استفاده میگردد.
مدرسه هوشمند برای هوشمند شدن واقعی نیاز به یک انقلاب در سیستم سایت های خود دارد.

متاسفانه در مدارس، مسئولین درگیر فرآیند های اداری می شوند و از هدف اصلی جا می مانند.
هوشندسازی مدارس که در سالهای قبل با خرید تجهیزات سخت افزاری، معنی پیدا می کرد، حالا دچار تغییرات زیادی شده است، و مدیران مدارس به این می اندیشند که با چه سیستم هایی می توانند بهترین عملکرد را نسبت به مدرسه داشته باشند.